Producten

Madame Poubelle:
Prentenboek, Lesboek, liedje en Theater.

Niemand schijnt haar echte naam te kennen, maar iedereen noemt haar Madame Poubelle, omdat ze altijd bezig is met vuilnisbakken.
In Frankrijk heet de vuilnisbak immers: la poubelle. Madame Poubelle heeft een zwak voor alles wat door mensen afgedankt wordt.
Madame Poubelle wil de wereld een beetje leuker maken. Dat kan als zij meehelpt de wereld te veranderen. Madame Poubelle doet dat op haar manier. Voor Madame Poubelle hebben alle dingen waarde, ook als ze kapot zijn of zomaar zijn weggegooid.
Madame Poubelle ontroert en je kunt ook hartelijk om haar lachen. De makers ontwikkelde er een liedje bij, een toneelscript en een theater optreden.
(Zing mee met liedje "Ken jij Madame Poubelle?")

Voor ouders en leerkrachten die het prentenboek voorlezen, ontwikkelden de makers het lesboek. Met het lesboek "De boodschap van Madame Poubelle" kunnen zij doorpraten over wat Madame Poubelle hen aanreikt. Het levert tweeënvijftig suggesties, hoe de wereld een beetje leuker kan worden gemaakt.

Geïllustreerd met veel sprekende zwart/wit tekeningen.
Geschreven en getekend door Clémence Leijten.

Voor kinderen van 3 tot 9 jaar én grote mensen.

Meer informatie: www.madamepoubelle.nl

Meneer Boek:
Prentenboek, Lesboek, Liedje en theater.

Hoe dieper Meneer Boek zoekt in boeken, hoe meer hij beseft dat mensen door de eeuwen heen van elkaar geleend moeten hebben in tradities van de feesten. En hij ontdekt, dat in jaarfeesten die hij viert, het uiteindelijk gaat om hoe de mensen en de natuur zich tot elkaar verhouden. Meneer Boek weet bovendien, dat mensen levenskracht nodig hebben. Uit eigen ervaring weet hij, dat feesten daarbij kunnen helpen. Feesten zijn heel belangrijk, onmisbaar eigenlijk, vindt hij. Meneer Boek kiest er voor om een feest niet in alle historische details te vertellen. Meneer Boek geeft in zijn verhalen aan, welke elementen van een feest voor hém het belangrijkste zijn. De makers ontwikkelde er een liedje bij en een theater optreden.
(Zing mee met het liedje ‘Meneer Boek gaat op zoek’.)

Van dezelfde feesten staat de oorsprong uitgebreider beschreven in het lesboek. Het lesboek "Het verhaal van Meneer Boek" geeft bovendien aanknopingspunten voor gesprekken thuis of in de klas.
Het lesboek geeft ook bouwstenen waarmee ieder feest kan worden gevierd.

Geïllustreerd met veel sprekende zwart/wit tekeningen.
Geschreven en getekend door Clémence Leijten en Joris Leijten

Voor kinderen van 3 tot 9 jaar én grote mensen.

Meer informatie: www.meneerboek.nl

Meisje Bloem:
Prentenboek, Lesboek, Liedje en theater .

Meisje Bloem vindt in dozen op zolder spullen die haar ouders hebben bewaard.
Die spullen vertellen haar over lang geleden, maar ze ontdekt door hen ook wie zij zelf is.
Het spoort haar aan verder na te denken en verrassende dingen te doen.
Haar vader noemde haar Bloem omdat ze werd geboren op de eerste dag van de lente.
“Word maar een mooie bloem”, zei hij. Ieder kind, ieder mens kan een mooie bloem worden.
Om dit besef sterker te maken, ontwikkelden de makers naast het prentenboek ook een lesboek, met daarin aanknopingspunten voor gesprekken, thuis of in de klas, tevens een liedje en een theater/ poppenvoorstelling.

(Zing mee met het liedje ‘Meisje Bloem is blij’.)

In het lesboek "De gedachten van Meisje Bloem" krijgt elk verhaaltje een eigen gespreksthema, bijvoorbeeld: ‘kijken naar jezelf, ‘vasthouden aan wat jij goed vindt’, ‘de grappige kant zien’. De thema’s vormen eigenschappen, die een kind, een mens, nodig heeft om zijn eigen weg te kunnen gaan.

Geïllustreerd met veel sprekende zwart/wit tekeningen.
Geschreven en getekend door Clémence Leijten en Joris Leijten.

Voor kinderen van 3 tot 9 jaar én grote mensen.

Meer informatie www.meisjebloem.nl


De Marskramer:
Leesboekje, Lesbrief, werkbladen en theater.

De marskramer Joris Joleijt loopt van dorp naar dorp, van stad naar stad en kasteel met op zijn rug een mand met verkoopspullen spullen. Mensen verlangden naar zijn komst om zijn spullen, maar ook om het nieuws dat hij meebracht. Het leesboekje vertelt over 700 jaar geleden.

De tekst is geschreven voor kinderen die al kunnen lezen. De letters zijn groot. De zinnen zijn kort en er komen geen moeilijke woorden in voor. Bij elk fragment staat een tekening. Daarop ‘zien’ de kinderen ook wat zij lezen.
Het AVI M4 - ClIB 4 leesboekje kan ook worden voorgelezen.
Met de lesbrief kan, wat Joris Joleijt meemaakt, worden besproken en beleefd.

Geïllustreerd verhaaltje met veel zwart /wit tekeningen.
Geschreven en getekend door Clémence Leijten en Joris Leijten.

Voor kinderen van 4 tot 9 jaar én grote mensen.

Meer informatie De Marskramer

Een winkeltje op mijn rug:
Leesboekje, Lesbrief en werkbladen.

Fleurtje en Floor hebben een moestuin met heel veel groenten en appels en peren. Teveel om op te eten.
Ze besluiten dat ze willen ruilen voor spullen die zij niet hebben. Ze ontdekken dat je een ding voor ander ding kunt ruilen, maar ook een ding kunt ruilen voor een lief gebaar.

De tekst is geschreven voor kinderen die al kunnen lezen. De letters zijn groot. De zinnen zijn kort en er komen geen moeilijke woorden in voor. Bij elk fragment staat een tekening. Daarop ‘zien’ de kinderen ook wat zij lezen.
Het AVI M4 - CLIB 4 leesboekje kan ook worden voorgelezen.
Met de lesbrief kan, wat Fleur en Floortje meemaken, worden besproken en beleefd.

Geïllustreerd verhaaltje met veel zwart /wit tekeningen.
Geschreven en getekend door Clémence Leijten en Joris Leijten.

Voor kinderen van 4 tot 9 jaar én grote mensen.

Meer informatie Een winkeltje op mijn rug

Mijn erwtje:
Leesboekje, Lesbrief, werkbladen, filmpje.

Jop kan niet zien. Oma Jet kan niet lopen. Ze hebben een lichamelijke be-per-king. Oma Jet zegt liever: ik heb een erwtje. Dan vertelt zij het sprookje van de prinses op de erwt.
Ze ontdekken dat alle mensen één 
of meer erwtjes hebben en dat het helpt om er met elkaar over te praten.

De tekst is geschreven voor kinderen die al kunnen lezen. De letters zijn groot. De zinnen zijn kort en er komen geen moeilijke
woorden in voor. Bij elk fragment staat een tekening. Daarop ‘zien’ de kinderen ook wat zij lezen.
Het AVI M4-CLIB4 leesboekje kan ook worden voorgelezen.
Met de lesbrief kan, wat Jop en Oma Jet meemaken, worden besproken en beleefd.

Geïllustreerd verhaaltje met veel zwart/wit tekeningen.
Geschreven en getekend door Clémence Leijten en Joris Leijten.

Voor kinderen van 4 tot 9 jaar én grote mensen.

Meer informatie Mijn erwtje

 


De Toverjas:
Leesboekje, Lesbrief, werkbladen.

Jasmijn heeft van haar jas een toverjas gemaakt: als ze hem aan heeft, wordt zij een beer. Dat kan als je bedenkt dat dat waar is. Jasmijn verzint, fantaseert, dat de beer kan praten met de bij en ze ontdekt waarom de bij een streepjes-jas draagt.

De tekst is geschreven voor kinderen die al kunnen lezen. De letters zijn groot. De zinnen zijn kort en er komen geen moeilijke woorden in voor. Bij elk fragment staat een tekening. Daarop ‘zien’ de kinderen ook wat zij lezen.
Het AVI M4-CLIB4 leesboekje kan ook worden voorgelezen.
Met de lesbrief kan, wat Jasmijn meemaakt, worden besproken en beleefd.

Geïllustreerd verhaaltje met veel zwart/wit tekeningen.
Geschreven en getekend door Clémence Leijten en Joris Leijten.

Voor kinderen van 4 tot 9 jaar én grote mensen.

Meer informatie De toverjas

De Knopenla:
Leesboekje, Lesbrief, werkbladen.

Merel komt graag bij Soliman voor een praatje. Buurman Soliman heeft een kleermakerij.
Hij vertelt haar hoe hij een jas maakt en nodigt haar uit van de knopen uit zijn la een ketting te rijgen. Niet zo maar een ketting: elke knoop staat voor iemand die Merel aardig vindt.
Zo ontstaat een gesprek tussen beiden.
Merel weet dat haar buurman een vluchteling is.


De tekst is geschreven voor kinderen die al kunnen lezen. De letters zijn groot. De zinnen zijn kort en er komen geen moeilijke woorden in voor. Bij elk fragment staat een tekening. Daarop ‘zien’ de kinderen ook wat zij lezen.
Het AVI M4-CLIB5 leesboekje kan ook worden voorgelezen.
Met de lesbrief kan, wat Merel en Soliman meemaken, worden besproken en beleefd.

Geïllustreerd verhaaltje met veel zwart/wit tekeningen.
Geschreven en getekend door Clémence Leijten en Joris Leijten.

Voor kinderen van 4 tot 9 jaar én grote mensen.

Meer informatie: Knopenla 

Het harnas:
Leesboekje, Lesbrief, werkbladen.

Hidde heeft een gewone trui. Een gewone broek. Gewone schoenen.
Hidde heeft gewone haren. En een gewoon gezicht.
Toch voelt Hidde zich anders. Anders dan de kinderen in zijn klas.
Als hij in de spiegel kijkt, ziet hij een niet-leuke jongen. In zijn kast hangt een harnas aan een haakje.
Met het harnas kan hij zich beschermen. Hij trekt het harnas aan
en gaat naar school. Dat lijkt een oplossing maar is het niet.

De tekst is geschreven voor kinderen die al kunnen lezen. De letters zijn groot. De zinnen zijn kort en er komen geen moeilijke woorden in voor. Bij elk fragment staat een tekening. Daarop ‘zien’ de kinderen ook wat zij lezen.
Het AVI M4-CLIB5 leesboekje kan ook worden voorgelezen. Met de lesbrief kan, wat Hidde meemaakt, worden besproken en beleefd.

Geïllustreerd verhaaltje met veel zwart/wit tekeningen.
Geschreven en getekend door Clémence Leijten en Joris Leijten.

Voor kinderen van 4 tot 9 jaar én grote mensen.

Meer informatie: Harnas


Ben je boos pluk een roos...:
Praatboek, werkbladen.

Een praat-verhalenboek met praatvoorleesverhalen over kinderen die boos worden op een situatie. Esi zegt: ‘Dat is niet eerlijk.’ Luca zegt: ‘Dat is niet waar.’ Anne zegt: ‘Dat is niet genoeg.’ ‘Dat kan ik niet’, zegt Raisa. En Bo zegt: ‘Dat is niet leuk.’  

Een volwassene helpt hen verder met een oud volksverhaal. 
Elk verhaal sluit af met de vraag: ‘Wat vind jij?’ De voorlezer en de luisteraar geven elk antwoord. Daaruit volgt een gesprek.

Geïllustreerd met veel sprekende zwart/wit tekeningen.
Geschreven en getekend door Clémence Leijten en Joris Leijten.

Voor kinderen van 6 tot 9 jaar én grote mensen.

Meer informatie: Ben je boos

Een leukere wereld


Bestaat er zoiets als een leukere wereld?  Ja zeker. Je kunt die wereld namelijk zelf maken. Madame Poubelle, Meneer Boek, en ook Meisje Bloem maken de wereld een beetje leuker. Hun ervaring staat opgeschreven en is getekend in de prentenboeken die zijn verschenen in de reeks onder deze naam.

In de reeks Een leukere wereld  verschijnen prentenboeken voor kinderen in de leeftijd van 3 tot 9 jaar vol inspiratie.

Uit het prentenboek Madame Poubelle  (2016): Madame Poubelle vindt vuilnisbakken interessant. ‘Er zit altijd iets in om over na te denken, of iets, dat ik heel goed kan gebruiken.’

 

Uit het prentenboek Meneer Boek  (2018): 'Mensen hebben feesten nodig', zegt Meneer Boek. ‘Stel je voor dat je nooit meer jarig bent… stel je voor dat het nooit meer Sinterklaas wordt, of nooit meer kerstfeest…’


 

Uit het prentenboek Meisje Bloem (2019): Een zolder is een plek waar mensen spullen bewaren. De spullen op de zolder vertellen hun verhaal aan mij.’



De serie Vrolijk leren bestaat uit leesboekjes voor kinderen om zelf te lezen.. Het leesboekje kan bovendien worden voorgelezen voor kinderen vanaf 4 jaar. Bij het leesboekje hoort een lesbrief om de inhoud te verdiepen, te leren en te spelen. 
De leesboekjes hebben een serieuze inhoud die op een leuke, vrolijke manier wordt aangeboden. Omdat een mens pas leert als hij iets leuk vindt. 

In de reeks Vrolijk leren verschijnen leesboeken voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 9 jaar vol inspiratie. Het zijn boeken om zelf te lezen met Avi M4 -Clib 4 niveau. 

Uit het leesboekje De Marskramer, over de wereld van Joris Joleijt (2020): Dan gaat hij weer verder lopen. ‘Wie wil wat van mij kopen?’ De mensen blijven achter in hun huizen. Ze gaan weer aan het werk. Ze kijken naar de schotel die ze kochten en de kralen. Ze voelen zich rijk met de nieuwe spullen Ze denken: Joris brengt vrolijkheid in ons leven.  

 

 

Uit het leesboekje Een Winkeltje op mijn rug, over de wereld van Fleurtje en Floor (2020): Ze pakt een appel uit het winkeltje op haar rug. ‘Hier’, zegt ze, tegen de hond en tegen Floor zegt ze: ‘Je kunt ook dingen ruilen voor iets wat geen ding is. Zoals een lieve lik.’

 

 

 Uit het leesboekje Mijn erwtje, over de wereld van Jop en Oma Jet (2021) : “Door dat praten voel ik, dat ik niet alleen ben. Ik voel dat jij ook pijn hebt van jouw erwtje. Net als ik pijn heb van het erwtje van mij. Dat samen praten neemt mijn pijn een beetje weg.”"

 

 

 

Uit het leesboekje 'De toverjas, over de wereld van Jasmijn (2022)':  'Je mag iets verzinnen wat in het echt niet bestaat. Je kunt bijvoorbeeld verzinnen dat dieren met elkaar praten'. Ze zegt: Als iets kan verzinnen ontdek je dingen die je nog niet wist. ’

 

 

 

 Uit het leesboekje 'De knopenla, over de wereld van Merel en Soliman (2022)': 'Ze ziet de knopen en ze ziet ook in haar hoofd de gezichten van de mensen. Ze zegt: ‘En omdat het draadje sterk is, blijven we bij elkaar.’ ’’

 

 

 

 Uit het leesboekje Het Harnas, over de wereld van Hidde (2022) :’ In een harnas kan ik toch met hen spelen, maar voel ik niet de pijn als ze mij slaan, denkt hij ’.

 

 

 

 In de reeks Praatverhaaltjes een boek met verhaaltjes om voor te lezen en over te praten. Elk verhaaltje eindigt met de vraag:
‘wat vind jij?’ De vraag “wat vind jij?” vraagt naar wat jij vindt van wat jij net gehoord hebt of wat jij hebt meegemaakt.

Uit het praatverhalenboek 'Ben je boos, pluk een roos...' (2024), over kinderen die over een situatie boos zijn. "Luca zegt: 'Ik weet door het verhaal dat ik verder moet kijken dan mijn neus lang is. Dat iets anders waar kan zijn.' "
 

Joleijt

Over Joris Leijten

Over Joris Leijten

Ik werk vanuit Nijmegen en woon er. De oudste stad van Nederland met zijn rijke historie heeft mijn ...
Joleijt educatieve producten

Joleijt educatieve producten

Joleijt publiceert boeken met het oog op een leukere wereld. Boeken voor kinderen, die ook leuk ...
Hoe ik te werk ga?

Hoe ik te werk ga?

Mijn assortiment breid ik uit naar eigen goeddunken op grond van maatschappelijke dingen die gebeuren, ...
  • Over Joris Leijten
  • Joleijt educatieve producten
  • Hoe ik te werk ga?
  • Over Joris Leijten

    Ik werk vanuit Nijmegen en woon er. De oudste stad van Nederland met zijn rijke historie heeft mijn hart gestolen. Bij het “Geschiedeniscafé”, maar ook bij het “Duurzaamheidscafé” ben ik vaste klant. Culturele manifestaties en colleges zijn onderdeel van mijn agenda.  
    De uitgesproken positieve sfeer van de stad spreekt mij erg aan.
    Ik heb hierdoor een visie ontwikkeld op de wereld, die leuker blijkt te zijn dan ik vroeger dacht. En die visie wil ik uitdragen in de educatieve producten die ik maak. In deze visie is ruimte voor een ieders gedachten en wordt gebruik gemaakt van elkaars ideeën, die inspirerend kunnen zijn. In de prentenboeken Madame Poubelle (2016), Meneer Boek  (2018) en Meisje Bloem (2019) geef ik een platform aan drie personages personen, die de wereld met hun doen een beetje leuker maken. In de leesboekjes (AVI - M4 CLIB-4) in de serie Vrolijk leren "De marskramer (2020)" "Een winkeltje op mijn rug (2020)", "Mijn erwtje (2022)", "De knopenla (2022)", De toverjas (2022),  "Het harnas (2022)" en "Ben je boos pluk een roos..." Allen hebben ook een eigen lespakket gekregen.

    In mijn assortiment zitten ook de lespakketten die ik al eerder heb gemaakt. Over de historische filosoof Comenius voor leerlingen van de hoogste klassen van het basisonderwijs van alle scholen in Naarden en omgeving; voor kleuters van alle basisscholen in Laren één over de functie van de boerderijen in hun dorp. Aan leerlingen van een basisschool in Hilversum gaf ik een vierdaagse cursus over de schilder Rembrandt. Maar er is veel meer. Op een van de Open Monumentendagen bouwden jeugdige bezoekers in Naarden bijvoorbeeld met vier ruimtelijke vormen geknipt uit een door mij ontworpen bouwplaat, een eigen stad. Mensen die mij goed kennen, vinden dat ik een talent heb om complexe thema’s op een ludieke manier om te zetten in een voor kinderen (en volwassenen) toegankelijk verhaal.

    Ik neem deel aan de discussie in de musea in Nederland en andere erfgoedinstellingen. Mijn opleiding voor erfgoedbehoud aan de Reinwardt Academie (Amsterdam) zette mij op het spoor. Ik heb er geleerd wat educatie is en informatieoverdracht. Die ervaring gebruik ik al jaren bij de activiteiten rond de Gebroeders van Lymborch” uit Nijmegen, die in de late-middeleeuwen werkten aan hun beroemde miniaturen. Ik neem als marskramer gekleed deel aan het Gebroeders van Lymborch festival en als dat kan aan de “Blijde incomste”, de grote processie door de stad ter ere van hen en neem ik deel aan andere middeleeuwse festivals in binnen - en buitenland. Met stadgenote Mireille Hermens heb ik vier bijeenkomsten met de titel “Lering ende Vermaeck” ontwikkeld voor vrijwilligers, mensen die mee willen doen aan ons bijzondere historische festival.

    Naast mijn re-enactment activiteiten houd ik van theater. Bij Het Nijmeegs Stadstheater’ ben ik betrokken bij het maken van theater over actuele onderwerpen. We richten ons op doelgroepen die plezier hebben in toneelspelen.

    Voor de rest ben ik nieuwsgierig naar alles wat er in de wereld te koop is, zoals het een marskramer betaamt. Ik sta open voor nieuwe opdrachten.

      

    Marskramer Joleijt in Grave (2017) en Gennep in 2017 (Foto's Pieter Smits)

     

  • Joleijt educatieve producten

    Joleijt publiceert boeken met het oog op een leukere wereld. Boeken voor kinderen, die ook leuk blijken te zijn voor grote mensen.

    Joleijt is gevestigd in Nijmegen, maar werkt door middel van de webshop in het hele land. De boeken zijn aantrekkelijk voor scholen, voor bibliotheken, voor naschoolse opvang, maar ook voor gemeenten die ermee hun beleid uitleggen aan jonge mensen in de plaats waar ze wonen. Bovenal worden de boeken voorgelezen door ouders, die samen met hun kind smullen van de verhaaltjes en de sprekende tekeningen. Er is veel te praten als de verhaaltjes zijn verteld; er is veel te denken naderhand. In de reeks Een leukere wereld verschijnen prentenboeken voor kinderen in de leeftijd van 3 tot 9 jaar vol inspiratie. De makers van de prentenboeken ontwikkelden bij elk ook een lesboek met daarin aanknopingspunten voor gesprekken, thuis of in de klas.

    Joleijt vindt het belangrijk dat de personages in de boeken die publiceert zijn gaan leven. Daarom investeert Joleijt ook in bijbehorende liedjes en theater, waarover op eigen websites is te lezen. Ze kunnen actief zijn op locatie.

    Joleijt maakt ook lesmaterialen voor derden. Over onderwerpen die een leukere wereld betreffen. Na overleg ontwikkelt Joleijt deze en zorgt voor een sprekende vorm met vooral vrolijke leerelementen. De lesmaterialen worden afgestemd op de doelgroep en zijn altijd gericht op het beleven van de stof en het ervaren met alle zintuigen.

    De lesmaterialen van Joleijt passen in vakken als maatschappelijke vorming, geschiedenis, aardrijkskunde en biologie. Zij passen ook goed in creatieve vakken, zoals handvaardigheid, toneel en muziek.

    © 2018 Joris Leijten, Project "Ideale kinderdorp" voor Stichting Kunst en Samenleving, Nijmegen

  • Hoe ik te werk ga?

    Mijn assortiment breid ik uit naar eigen goeddunken op grond van maatschappelijke dingen die gebeuren, maar ik ben gewend om ook naar opdracht te werken. De Stichting Omgevingseducatie Gooi, Vecht en Eemstreek bijvoorbeeld wenste voor alle scholen in Naarden een project over de 17e eeuwse filosoof Jan Amos Comenius die in Naarden ligt begraven. Het mausoleum moest door de leerlingen worden bezocht en duidelijk zou moeten worden welke belangrijke denker en wereldverbeteraar in hun woonplaats ligt begraven.

    Met de opdrachtgever en de doelgroep kom ik tot een wensenlijstje en dan ga ik aan de slag. Ik verdiep me in de materie, vertaal wat ik lees in een toegankelijk concept en geef het project vorm. Vorm technisch ben ik vaardig met computer en fotoshop om het zelf vorm te geven. Daarom maak ik ook regelmatig powerpointpresentaties voor cursussen, zoals voor HOVO (Hoger Onderwijs voor Ouderen). 

     Al naar gelang de omvang van het project wordt met elkaar een honorering /prijs overeengekomen.

    Ik kom graag vrijblijvend eens praten.

     

    (c)) foto: Sandra van Breemen (OGVE)

  • Over Joris Leijten
  • Joleijt educatieve producten
  • Hoe ik te werk ga?
  • De Marskramer
  • De Marskramer

    Als Joris Joleijt de marskramer, alias Joris Leijten, ga ik naar middeleeuwse festivals met mijn mars. Een mars is een mand waarmee een kramer vent. “Heel wat in zijn mars hebben” is de uitdrukking. Ik ben een marskramer als ik middeleeuwer speel, daarmee ben ik een bekende persoonlijkheid in die wereld.

    ©2018 foto H. Eitjes

    Stripboekje: "De Marskramer over de wereld van Joris Joleijt", 14 beelden uit zijn leven, getekend door Clémence Leijten.

    Meer informatie webshop

Laatste nieuws

Schrijfwedstrijd Loden lady - Valkhofmuseum

Joris Leijten heeft afgelopen zomer meegedaan aan een schrijfwedstrijd Loden lady van het Valkhofmuseum in Nijmegen.
In het kader van het 25 jarig jubileum van het museum werd deze schrijfwedstrijd uitgeschreven over een topstuk loden grafkist met inhoud van het museum.
Er waren 90 deelnemers aan deze wedstrijd

De loden lady is de bijnaam van een gevonden graf uit de Romeinse tijd op de Burchtstraat in Nijmegen. Het graf van een onbekende vrouw die in een unieke Loden kit begraven lag. Het publiek werd gevraagd om een eigen invulling aan het verhaal van de Laden lady te geven. 
Het verhaal "De erfenis van Olivia en Laurencius " van Joris werd een fictief verhaal met historische feiten over de Romeinen in Nijmegen.

Joris Leijten won helaas niet deze wedstrijd. Winnaars gefeliciteerd.

 

 

Lees meer

Recensie: Ben je boos, pluk een roos... basisonderwijs

Een verhalenverteller of schrijver weet, dat je aan het einde van een verhaal niet moet gaan vragen: wat is nu de moraal van het verhaal? Het moraal wordt gevoeld of begrepen door de ontvanger en zo niet, dan is hij of zij er nog niet klaar voor.

Het mooie van ‘Ben je boos, pluk een roos…’ is, dat de moraal aan het licht komt  door een verhaal rond een verhaal. Er is steeds sprake van een situatie in het heden, waarin een kind moeite heeft met thema's als waarheid, eerlijkheid of moeilijkheid.

De worstelingen hiermee leiden tot boosheid. Door een familielid wordt een oud verhaal verteld, dat de boosheid wegneemt en ook inzichten geeft in de moeilijke thema's. Is het oude verhaal verteld, dan weet het kind in het heden beter om te gaan met de situatie.
En komt de moraal zeer duidelijk aan de oppervlakte, zonder deze expliciet te benoemen.

Een slimme en duidelijke manier om jonge kinderen aan het denken te zetten, want dat is het doel van het boek. Elk verhaal eindigt met de vraag: ‘Wat vind jij?’ Hierbij gaat het niet om goed of fout, maar om gevoelens en respect voor de mening van de ander.

Ik heb verhalen voorgelezen aan een groep 3/4 en aan een kleuterklas.

Het blijkt dat de verhalen een goede lengte hebben wat de spanningsboog betreft en dat ook de tekeningen aantrekkelijk worden gevonden. Een leerling zei: ‘Ze lijken op een zwart wit televisie van vroeger’. De vele tekeningen geven, mede door het feit dat ze niet in kleur zijn, veel sfeer.

Verder zijn de verhalen allemaal prima gekozen, ik werd er meteen ingezogen (dat is zeker niet altijd zo) en ook de kinderen zaten er helemaal in. Mijns inziens  komt dit omdat er geen woord teveel in de zinnen staat. De kern wordt voortdurend geraakt, ook in de illustraties. Duidelijk, geen overbodige details. Precies zo zijn de voor– en nabeschouwing (‘Wat we willen vertellen’ en ‘Regels van het praten met elkaar’ en ‘Tot slot’). Kort en to the point, handig voor de moderne mens die omkomt in informatie.

In beide groepen lokten de verhalen veel meningen uit, getriggerd door de vragen die geopperd worden door de auteurs. Bij het verhaal over het aapje, die steeds iets liet vallen om iets anders te krijgen, vond de een dat hij alles had moeten bewaren dan wel opeten.
En de ander voelde aan dat het gaat om het feest, om het meemaken. Zoals de auteurs beoogden mocht dit er allemaal zijn. ‘Wat vind jij?’ is de hamvraag, elke mening is goed.

Bij deze geef ik graag mijn mening.
Ik kan dit boek van harte aanbevelen. Is het niet ter ontspanning, dan wel om conflicten op een speelse manier te bespreken. Of om over na te denken, wat ik voorlopig nog een tijdje ga doen. En mocht ik stoppen met nadenken, dan pak ik het boek er weer bij.

Sjoerd van der Goot, invalmeester basisonderwijs Utrecht, verhalenverteller www.muziekinverhalen.nl

Lees meer

NBD- Biblion recencie Ben je Boos pluk een roos..

"Ben je boos, pluk een roos..., Een educatief voorleesboek met korte verhaaltjes over boos zijn. 'Ben je boos, pluk een roos' is een bekende

zin uit een oud kinderrijmpje. Het rijmpje vertelt wat je kunt doen als je boos bent. De kinderen in dit boek zijn allemaal op hun eigen
manier boos. Ze worden aan het denken gezet over hun emoties en gedrag door volwassenen die een oud verhaal doorvertellen. De
verhaaltjes zijn in eenvoudige, vriendelijke stijl geschreven en zijn bedoeld om voor te lezen en samen te bespreken, met reflectievragen
voor ouder en kind. Met sprekende en stripachtige zwart-wittekeningen met dikke lijnen. Om voor te lezen vanaf ca. 4 jaar.
 
Clémence Leijten en Joris Leijten maakten samen meerdere educatieve boeken voor kinderen, waaronder ‘Madame Poubelle’ (2016)* en
‘Meneer Boek’ (2017)"
 
NBD Biblion (Bibliotheek centrale) 

Lees meer

Contact:

Joleijt educatieve producten
Krayenhofflaan 15 G
6541 PN Nijmegen
tel: 024-8801516
M: 06-43234179
E: joris@joleijt.nl

 

Abonneer je op de Joleijt-nieuwsbrief
of de Joleijt Scholennieuwsbrief

Joleijt

Joleijt maakt educatieve producten, prentenboeken, leesboekjes, lesprogramma's en theater over geschiedenis, persoonlijke groei en duurzaamheid om daarmee de wereld een beetje leuker te maken en Vrolijk leren.

Kamer van Koophandel: 32107041
BTW- ID : NL001907299B84
Joleijt Nijmegen: NL53 INGB 0003 3060 87
ISBN registratienummer: 6006808