Mijn erwtje, over de wereld van Jop en Oma Jet

Mijn erwtje, over de wereld van Jop en Oma Jet

Ben Loth schreef een recensie over “ Mijn erwtje, over de wereld van Jop en Oma Jet"
"Onlangs begeleidde ik een dialoog waarbij we het boekje "Mijn erwtje" als instap gebruikten. Het boekje van Joris Leijten en Clémence Leijten wordt in het onderwijs veel gebruikt en is naar mijn idee ook heel bruikbaar door de steeds verrassende wendingen en de grappige en veelzeggende tekeningen. Mijn erwtje grijpt terug op het sprookje "De prinses op de erwt". De prinses is zo gevoelig voor iets heel kleins en heeft er dus last van. Mensen met een beperking kunnen hun hele leven last hebben. Zo zit oma in een rolstoel en Jop kan niet zien, maar je kunt ook tijdelijk ergens last van hebben, als je sleutel onvindbaar is, of als je in het voorjaar jeuk hebt. We hebben allemaal een of meer erwtjes. Hoe ga je ermee om en zitten er ook positieve kanten aan? De leden van de dialooggroep hebben het boekje vooraf gelezen om in de sfeer te komen en zelf al eens de gedachten te laten gaan over een eigen erwtje Joris heeft een leuk hulpmiddel bedacht waardoor mensen hun erwtje visueel kunnen maken. Ik heb een vol onderwijsverleden maar ik zou zo weer terug willen om met dit en Joris zijn andere boekjes te gaan werken!“
Recensent Ben Loth, ex -leerkracht en Nijmeegse Stadsdialoog begeleider.

Leesboekje - Lesbrief: Mijn Erwtje

Leesboekje

Mijn erwtje, over de wereld van Jop en Oma Jet is een leesboekje voor kinderen over Jop en Oma Jet die allebei een be-per-king hebben. Dit leesboekje kunnen kinderen na ongeveer 12 maanden leesles zelf lezen (niveau AIV M4-CLIB 4). Het is ook een voorleesboekje.

Jop kan niet zien en Oma Jet kan niet lopen. Zij hebben allebei een beperking. Oma Jet rilt van dat woord omdat het een koud woord is, een woord van een dokter. Ze zegt liever: ik heb een erwtje en dan vertelt ze het sprookje van de prinses op de erwt. Oma Jet stelt Jop voor om alles wat voor hen niet leuk voelt en pijn doet en hen beperkt, voortaan ‘erwtje’ te noemen. Omdat dat een warmer woord is dan het woord beperking, grappiger. Alle dingen die niet leuk zijn en pijn doen en beperken gaan Jop en Oma Jet vanaf dat moment erwtje noemen. Ze ontdekken door die definitie dat álle mensen erwtjes hebben want “niemand heeft nooit pijn en nooit is alles leuk.” Dat schept een band met andere mensen die ook een erwtje hebben.

In dit leesboekje in de serie ‘Vrolijk leren’ luisteren we naar Jop en Oma Jet. Ze ontdekken dat alle mensen een of meer erwtjes hebben en dat het helpt om er met elkaar over te praten.

Wellicht herkennen de kinderen het thema en worden Jop en Oma Jet een voorbeeld hoe je omgaat met iets dat je niet kunt, maar wel wilt. En begrijpen ze bovendien dat iedereen er bij mag horen of je nu een lichamelijke beperking hebt of een psychische beperking, niemand wordt uitgesloten. Dat is de inclusie gedachte en is het uitgangspunt van het leesboekje.

Het is een verhaal dat leuk is en ook wat leert. Bij elk tekst fragment staat een sprekende zwart/wit tekening. Zo zien de kinderen ook wat zij lezen.

Het AVI – niveau geeft het technisch leesniveau aan. Hoe goed kan een kind de woorden begrijpen. Het CLIB niveau geeft het begrijpend leesniveau aan. Hoe goed begrijpt een kind waar de tekst over gaat.

Synopsis - Mijn Erwtje

Lesbrief

De lesbrief nodigt de leerkracht en de leerlingen uit samen het thema ‘Niet kunnen doen, wat je wilt.’ te bespreken door hardop te bedenken wat Jop en Oma Jet vertellen en zich af te vragen of zij dit herkennen in hun eigenleven. Vervolgens gaat ze wat Jop en Oma Jet meemaken, daadwerkelijk beleven. Het thema past in de les wereldoriëntatie. Op een leuke wijze krijgen de kinderen verschillende onderdelen van het thema te lezen en te leren en te spelen. Het leesboekje maakt deel uit van de serie Vrolijk leren. Uitgeverij Joleijt gaat uit van de stelling, dat je pas leert als je iets leuk vindt.

Bekijk als voorbeeld de aanknopingspunten van drie onderwerpen:  

  1. Niet kunnen zien.
  2. Niet kunnen lopen.
  3. Een vel dat snel kapot gaat.

Winkel

Vrolijk Leren

 

De serie Vrolijk leren bestaat uit leesboekjes voor kinderen om zelf te lezen.. Het leesboekje kan bovendien worden voorgelezen voor kinderen vanaf 4 jaar. Bij het leesboekje hoort een lesbrief om de inhoud te verdiepen, te leren en te spelen. 
De leesboekjes hebben een serieuze inhoud die op een leuke, vrolijke manier wordt aangeboden. Omdat een mens pas leert als hij iets leuk vindt.

In de reeks Vrolijk leren verschijnen leesboeken voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 9 jaar vol inspiratie. Het zijn boeken om zelf te lezen met Avi M4 -Clib 4 niveau. 

Uit het leesboekje De Marskramer, Uit het leesboekje De Marskramer, over de wereld van Joris Joleijt (2020): Dan gaat hij weer verder lopen. ‘Wie wil wat van mij kopen?’ De mensen blijven achter in hun huizen. Ze gaan weer aan het werk. Ze kijken naar de schotel die ze kochten en de kralen. Ze voelen zich rijk met de nieuwe spullen Ze denken: Joris brengt vrolijkheid in ons leven.

 

 

Uit het leesboekje Een winkeltje op mijn rug, over de wereld van Fleurtje en voor (2020) : Ze pakt een appel uit het winkeltje op haar rug. ‘Hier’, zegt ze, tegen de hond en tegen Floor zegt ze: ‘Je kunt ook dingen ruilen voor iets wat geen ding is. Zoals een lieve lik.’

 

 

Uit het leesboekje Mijn erwtje, over de wereld van Jop en Oma Jet (2021) : Door dat praten voel ik, dat ik niet alleen ben. Ik voel dat jij ook pijn hebt van jouw erwtje. Net als ik pijn heb van het erwtje van mij. Dat samen praten neemt mijn pijn een beetje weg.

 

 

 

Uit het leesboekje De toverjas, over de wereld van Jasmijn (2022) : 'Je mag iets verzinnen wat in het echt niet bestaat. Je kunt bijvoorbeeld verzinnen dat dieren met elkaar praten'. Ze zegt: Als iets kan verzinnen ontdek je dingen die je nog niet wist. ’

 

 

 

Uit het leesboekje 'De knopenla, over de wereld van Merel en Soliman (2022)': 'Ze ziet de knopen en ze ziet ook in haar hoofd de gezichten van de mensen. Ze zegt: ‘En omdat het draadje sterk is, blijven we bij elkaar.’ ’

 

 

 

Uit het leesboekje 'Het harnas, over de wereld van Hidde (2022) ': ’ In een harnas kan ik toch met hen spelen, maar voel ik niet de pijn als ze mij slaan, denkt hij ’. 

De Makers



Clémence Leijten

Na haar opleiding aan de Sociale Academie van het Karthuizerplantsoen in Amsterdam, waar zij zich specialiseerde in cultureel werk, werd Clémence Leijten hoofd van de Buitendienst van het Tropenmuseum in Amsterdam. Daarna maakte zij als freelancer educatieve projecten voor basisscholen in Bussum, en was hoofdredacteur van “Kinderkrant”, het blad van de Regionale Werkgroep Kindercentra. Later studeerde zij psychologie aan de Open Universiteit, startte haar eigen cursuspraktijk en publiceerde boeken over maatschappelijk welzijn en de kracht van burn-out, uitgegeven bij Ten Have (Kampen) en Boom (Amsterdam). In 2016 realiseerde zij met Joris Leijten een succesvol project Madame Poubelle bestaande uit een door hen geschreven en getekend prentenboek met een lesboek De boodschap van Madame Poubelle. Dit project is bedoeld voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 7 jaar, maar wordt ook gewaardeerd door volwassenen. In 2017 verscheen de tweede druk.
Het project Meneer Boek (2018) was opnieuw een gezamenlijk initiatief van Clémence Leijten en Joris Leijten voor kinderen in de leeftijd van 5-9 jaar. Naast het prentenboek Meneer Boek verscheen ook een lesboek Het verhaal van Meneer Boek. Beide prentenboeken vormen een reeks, getiteld Een leukere wereld. In de deze reeks is anno 2019 een nieuw boek verschenen Meisje Bloem met ook een lesboek De gedachten van Meisje Bloem. In 2020 is het idee ontstaan om een nieuwe serie Vrolijk leren leesboekjes te maken.  Deze leesboekjes kunnen kinderen na ongeveer 12 maanden leesles zelf lezen (niveau AVI M4 - CLIB 4): De Marskramer , Winkeltje op mijn rug en Mijn erwtje.  Met bijbehorend lesbrieven geschreven en getekend door dezelfde auteurs.

Joris Leijten

Na zijn opleiding Museologie en Erfgoedstudies aan de Reinwardt Academie in Amsterdam (specialisatie publieksbegeleiding en educatie) begon Joris Leijten voor zichzelf met Joleijt, educatieve producten. Hij maakte onder meer een project over de Tsjechische filosoof en pedagoog Comenius voor basisscholen in 't Gooi, een schoolproject in het kader van omgevingseducatie over oude boerderijen in Laren (NH), vier lessen voor basisscholen over Rembrandt van Rijn met aansluitend een rondleiding in het Rijksmuseum, speurtochten voor jonge bezoekers van de vesting Naarden in het kader van Open Monumentendag, Bouw zelf een stad, een workshop voor kinderen van het basisonderwijs. Vanuit zijn interesse in Nederlandse geschiedenis en materieel erfgoed, was Joris Leijten van 2013 tot 2016 verantwoordelijk voor communicatie bij de Stichting en het Festival “Gebroeders van Lymborch” te Nijmegen. In 2017 ontwikkelde hij cursussen voor vrijwilligers van deze Stichting onder de titel Lering en Vermaeck.
Eerder publiceerde hij het Madame Poubelle (2016) prentenboek, geschreven en getekend door Clémence Leijten met daarbij een lespakket De boodschap van Madame Poubelle. Het project Meneer Boek in 2018 was een gezamenlijk initiatief van Joris Leijten en Clémence Leijten. Het nieuwe prentenboek Meisje Bloem en ook een lesboek De gedachten van Meisje Bloem zijn van hun hand en werden uitgegeven door Joleijt. Joleijt richt zich op educatieve producten over maatschappelijk betrokken onderwerpen, onder andere via de reeks Een leukere wereld. Joleijt en Vrolijk leren, educatieve producten is te bereiken op Joris@joleijt.nl

Contact:

Joleijt, Educatieve Producten
Krayenhofflaan 15 G
6541 PN Nijmegen
tel: 024-8801516
M: 06-43234179
E: joris@joleijt.nl

Joleijt

Joleijt maakt educatieve producten, prentenboeken, leesboekjes, lesprogramma's en theater over geschiedenis, persoonlijke groei en duurzaamheid om daarmee 
de wereld een beetje leuker te maken.

  • Kamer van Koophandel 32107041
  • BTW- ID : NL001907299B84
  • Joleijt Nijmegen: NL53 INGB 0003 3060 87
  • ISBN registratienummer: 6006808