Het harnas - Lesmateriaal
Het harnas, over de wereld van Hidde is een leesboekje voor kinderen over Hidde, die zich anders voelt dan de kinderen van zijn klas. Dit leesboekje kunnen kinderen na ongeveer 12 maanden leesles zelf lezen (niveau AIV M4-CLIB 4). Het is ook een voorleesboekje. Hidde is een gewone jongen. Toch voelt Hidde zich anders. Anders dan de kinderen in zijn klas. Als hij in de spiegel kijkt, ziet hij een niet-leuke jongen. Dat hij zich niet leuk vindt, komt uit hemzelf. Hidde kan niet denken: ik ben leuk. Zijn klasgenootjes ontwijken hem, maar dat is niet omdat ze hem niet aardig vinden.
Dat is omdat Hidde niets laat zien van zichzelf en zij hem niet kennen.
De lesbrief nodigt de leerkracht en de leerlingen uit samen het thema 'Ik ben leuk?' te bespreken door hardop te bedenken wat Hidde en de kinderen in zijn klas vertellen en zich af te vragen of zij dit herkennen in hun eigen leven. Vervolgens gaan ze wat Hidde meemaakt, daadwerkelijk beleven. Het thema past in de les wereldoriëntatie. Op een vrolijke wijze krijgen de kinderen verschillende onderdelen van het thema te lezen en te leren en te spelen. Het leesboekje maakt deel uit van de serie Vrolijk leren. Uitgeverij Joleijt gaat uit van de stelling, dat je pas leert als je iets leuk vindt.
Bekijk als voorbeeld de aanknopingspunten van drie onderwerpen
De serie Vrolijk leren bestaat uit leesboekjes voor kinderen om zelf te lezen.. Het leesboekje kan bovendien worden voorgelezen voor kinderen vanaf 4 jaar. Bij het leesboekje hoort een lesbrief om de inhoud te verdiepen, te leren en te spelen.
De leesboekjes hebben een serieuze inhoud die op een leuke, vrolijke manier wordt aangeboden. Omdat een mens pas leert als hij iets leuk vindt.
In de reeks Vrolijk leren verschijnen leesboeken voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 9 jaar vol inspiratie. Het zijn boeken om zelf te lezen met Avi M4 -Clib 4 niveau.
Uit het leesboekje De Marskramer, over de wereld van Joris Joleijt (2020): Dan gaat hij weer verder lopen. ‘Wie wil wat van mij kopen?’ De mensen blijven achter in hun huizen. Ze gaan weer aan het werk. Ze kijken naar de schotel die ze kochten en de kralen. Ze voelen zich rijk met de nieuwe spullen Ze denken: Joris brengt vrolijkheid in ons leven.
Uit het leesboekje Een winkeltje op mijn rug,over de wereld van Fleurtje en Floor (2020) : Ze pakt een appel uit het winkeltje op haar rug. ‘Hier’, zegt ze, tegen de hond en tegen Floor zegt ze: ‘Je kunt ook dingen ruilen voor iets wat geen ding is. Zoals een lieve lik.’
Uit het leesboekje Mijn erwtje, over de wereld van Jop en Oma Jet (2021) : 'Door dat praten voel ik, dat ik niet alleen ben. Ik voel dat jij ook pijn hebt van jouw erwtje. Net als ik pijn heb van het erwtje van mij. Dat samen praten neemt mijn pijn een beetje weg.’
Uit het leesboekje De toverjas, over de wereld van Jasmijn (2022) : 'Je mag iets verzinnen wat in het echt niet bestaat. Je kunt bijvoorbeeld verzinnen dat dieren met elkaar praten'. Ze zegt: 'Als iets kan verzinnen ontdek je dingen die je nog niet wist'.
Uit het leesboekje De knopenla, over de wereld van Merel en Soliman (2022) : Ze ziet de knopen en ze ziet ook
in haar hoofd de gezichten van de mensen. Ze zegt: ‘En omdat het draadje sterk is, blijven we bij elkaar.’
Uit het leesboekje Het harnas, over de wereld van Hidde (2022): ’ In een harnas kan ik toch met hen spelen, maar voel ik niet de pijn als ze mij slaan, denkt hij. ’
Na zijn opleiding Museologie en Erfgoedstudies aan de Reinwardt Academie in Amsterdam (specialisatie publieksbegeleiding en educatie) begon Joris Leijten voor zichzelf met Joleijt, educatieve producten. Hij maakte onder meer een project over de Tsjechische filosoof en pedagoog Comenius voor basisscholen in 't Gooi, een schoolproject in het kader van omgevingseducatie over oude boerderijen in Laren (NH), vier lessen voor basisscholen over Rembrandt van Rijn met aansluitend een rondleiding in het Rijksmuseum, speurtochten voor jonge bezoekers van de vesting Naarden in het kader van Open Monumentendag, Bouw zelf een stad, een workshop voor kinderen van het basisonderwijs. Vanuit zijn interesse in Nederlandse geschiedenis en materieel erfgoed, was Joris Leijten van 2013 tot 2016 verantwoordelijk voor communicatie bij de Stichting en het Festival “Gebroeders van Lymborch” te Nijmegen. In 2017 ontwikkelde hij cursussen voor vrijwilligers van deze Stichting onder de titel Lering en Vermaeck.
Eerder publiceerde hij het Madame Poubelle (2016) prentenboek, geschreven en getekend door Clémence Leijten met daarbij een lespakket De boodschap van Madame Poubelle. Het project Meneer Boek in 2018 was een gezamenlijk initiatief van Joris Leijten en Clémence Leijten. Het nieuwe prentenboek Meisje Bloem en ook een lesboek De gedachten van Meisje Bloem zijn van hun hand en werden uitgegeven door Joleijt. Joleijt richt zich op educatieve producten over maatschappelijk betrokken onderwerpen, onder andere via de reeks Een leukere wereld, Vrolijk leren en Praatverhalen Joleijt educatieve producten is te bereiken op Joris@joleijt.nl
Joleijt, Educatieve Producten
Krayenhofflaan 15 G
6541 PN Nijmegen
tel: 024-8801516
M: 06-43234179
E: joris@joleijt.nl
Joleijt maakt educatieve producten, prentenboeken, leesboekjes, lesprogramma's en theater over geschiedenis, persoonlijke groei en duurzaamheid om daarmee
de wereld een beetje leuker te maken.