Niemand schijnt haar echte naam te kennen, maar iedereen noemt haar Madame Poubelle, omdat ze altijd bezig is met vuilnisbakken.
In Frankrijk heet de vuilnisbak immers: la poubelle. Madame Poubelle heeft een zwak voor alles wat door mensen afgedankt wordt.
Madame Poubelle wil de wereld een beetje leuker maken. Dat kan als zij meehelpt de wereld te veranderen. Madame Poubelle doet dat op haar manier. Voor Madame Poubelle hebben alle dingen waarde, ook als ze kapot zijn of zomaar zijn weggegooid. Madame Poubelle ontroert en je kunt ook hartelijk om haar lachen. De makers ontwikkelde er een liedje bij, een toneelscript en een theater optreden.
(Zing mee met liedje "Ken jij Madame Poubelle?")
Voor ouders en leerkrachten die het prentenboek voorlezen, ontwikkelden de makers het lesboek. Met het lesboek "De boodschap van Madame Poubelle" kunnen zij doorpraten over wat Madame Poubelle hen aanreikt. Het levert tweeënvijftig suggesties, hoe de wereld een beetje leuker kan worden gemaakt.
Geïllustreerd met veel sprekende zwart/wit tekeningen.
Geschreven en getekend door Clémence Leijten.
Meer informatie: www.madamepoubelle.nl
Hoe dieper Meneer Boek zoekt in boeken, hoe meer hij beseft dat mensen door de eeuwen heen van elkaar geleend moeten hebben in tradities van de feesten. En hij ontdekt, dat in jaarfeesten die hij viert, het uiteindelijk gaat om hoe de mensen en de natuur zich tot elkaar verhouden. Meneer Boek weet bovendien, dat mensen levenskracht nodig hebben. Uit eigen ervaring weet hij, dat feesten daarbij kunnen helpen. Feesten zijn heel belangrijk, onmisbaar eigenlijk, vindt hij. Meneer Boek kiest er voor om een feest niet in alle historische details te vertellen. Meneer Boek geeft in zijn verhalen aan, welke elementen van een feest voor hém het belangrijkste zijn. De makers ontwikkelde er een liedje bij en een theater optreden.
(Zing mee met het liedje ‘Meneer Boek gaat op zoek’.)
Van dezelfde feesten staat de oorsprong uitgebreider beschreven in het lesboek. Het lesboek "Het verhaal van Meneer Boek" geeft bovendien aanknopingspunten voor gesprekken thuis of in de klas.
Het lesboek geeft ook bouwstenen waarmee ieder feest kan worden gevierd.
Geïllustreerd met veel sprekende zwart/wit tekeningen.
Geschreven en getekend door Clémence Leijten en Joris Leijten
Meer informatie: www.meneerboek.nl
Meisje Bloem vindt in dozen op zolder spullen die haar ouders hebben bewaard.
Die spullen vertellen haar over lang geleden, maar ze ontdekt door hen ook wie zij zelf is.
Het spoort haar aan verder na te denken en verrassende dingen te doen.
Haar vader noemde haar Bloem omdat ze werd geboren op de eerste dag van de lente.
“Word maar een mooie bloem”, zei hij. Ieder kind, ieder mens kan een mooie bloem worden.
Om dit besef sterker te maken, ontwikkelden de makers naast het prentenboek ook een lesboek, met daarin aanknopingspunten voor gesprekken, thuis of in de klas, tevens een liedje en een theater/ poppenvoorstelling.
(Zing mee met het liedje ‘Meisje Bloem is blij’.)
In het lesboek "De gedachten van Meisje Bloem" krijgt elk verhaaltje een eigen gespreksthema, bijvoorbeeld: ‘kijken naar jezelf, ‘vasthouden aan wat jij goed vindt’, ‘de grappige kant zien’. De thema’s vormen eigenschappen, die een kind, een mens, nodig heeft om zijn eigen weg te kunnen gaan.
Geïllustreerd met veel sprekende zwart/wit tekeningen.
Geschreven en getekend door Clémence Leijten en Joris Leijten.
Meer informatie www.meisjebloem.nl
De tekst is geschreven voor kinderen die al kunnen lezen. De letters zijn groot. De zinnen zijn kort en er komen geen moeilijke woorden in voor. Bij elk fragment staat een tekening. Daarop ‘zien’ de kinderen ook wat zij lezen.
Het AVI M4 - ClIB 4 leesboekje kan ook worden voorgelezen.
Met de lesbrief kan, wat Joris Joleijt meemaakt, worden besproken en beleefd.
Geïllustreerd verhaaltje met veel zwart /wit tekeningen.
Geschreven en getekend door Clémence Leijten en Joris Leijten.
Voor kinderen van 4 tot 9 jaar én grote mensen.
Meer informatie De Marskramer
Fleurtje en Floor hebben een moestuin met heel veel groenten en appels en peren. Teveel om op te eten.
Ze besluiten dat ze willen ruilen voor spullen die zij niet hebben. Ze ontdekken dat je een ding voor ander ding kunt ruilen, maar ook een ding kunt ruilen voor een lief gebaar.
De tekst is geschreven voor kinderen die al kunnen lezen. De letters zijn groot. De zinnen zijn kort en er komen geen moeilijke woorden in voor. Bij elk fragment staat een tekening. Daarop ‘zien’ de kinderen ook wat zij lezen.
Het AVI M4 - CLIB 4 leesboekje kan ook worden voorgelezen.
Met de lesbrief kan, wat Fleur en Floortje meemaken, worden besproken en beleefd.
Geïllustreerd verhaaltje met veel zwart /wit tekeningen.
Geschreven en getekend door Clémence Leijten en Joris Leijten.
Voor kinderen van 4 tot 9 jaar én grote mensen.
Meer informatie Een winkeltje op mijn rug
Jop kan niet zien. Oma Jet kan niet lopen. Ze hebben een lichamelijke be-per-king. Oma Jet zegt liever: ik heb een erwtje. Dan vertelt zij het sprookje van de prinses op de erwt.
Ze ontdekken dat alle mensen één of meer erwtjes hebben en dat het helpt om er met elkaar over te praten.
De tekst is geschreven voor kinderen die al kunnen lezen. De letters zijn groot. De zinnen zijn kort en er komen geen moeilijke
woorden in voor. Bij elk fragment staat een tekening. Daarop ‘zien’ de kinderen ook wat zij lezen.
Het AVI M4-CLIB4 leesboekje kan ook worden voorgelezen.
Met de lesbrief kan, wat Jop en Oma Jet meemaken, worden besproken en beleefd.
Geïllustreerd verhaaltje met veel zwart/wit tekeningen.
Geschreven en getekend door Clémence Leijten en Joris Leijten.
Voor kinderen van 4 tot 9 jaar én grote mensen.
Meer informatie Mijn erwtje
Jasmijn heeft van haar jas een toverjas gemaakt: als ze hem aan heeft, wordt zij een beer. Dat kan als je bedenkt dat dat waar is. Jasmijn verzint, fantaseert, dat de beer kan praten met de bij en ze ontdekt waarom de bij een streepjes-jas draagt.
De tekst is geschreven voor kinderen die al kunnen lezen. De letters zijn groot. De zinnen zijn kort en er komen geen moeilijke woorden in voor. Bij elk fragment staat een tekening. Daarop ‘zien’ de kinderen ook wat zij lezen.
Het AVI M4-CLIB4 leesboekje kan ook worden voorgelezen.
Met de lesbrief kan, wat Jasmijn meemaakt, worden besproken en beleefd.
Geïllustreerd verhaaltje met veel zwart/wit tekeningen.
Geschreven en getekend door Clémence Leijten en Joris Leijten.
Voor kinderen van 4 tot 9 jaar én grote mensen.
Meer informatie De toverjas
Merel komt graag bij Soliman voor een praatje. Buurman Soliman heeft een kleermakerij.
Hij vertelt haar hoe hij een jas maakt en nodigt haar uit van de knopen uit zijn la een ketting te rijgen. Niet zo maar een ketting: elke knoop staat voor iemand die Merel aardig vindt.
Zo ontstaat een gesprek tussen beiden.
Merel weet dat haar buurman een vluchteling is.
De tekst is geschreven voor kinderen die al kunnen lezen. De letters zijn groot. De zinnen zijn kort en er komen geen moeilijke woorden in voor. Bij elk fragment staat een tekening. Daarop ‘zien’ de kinderen ook wat zij lezen.
Het AVI M4-CLIB5 leesboekje kan ook worden voorgelezen.
Met de lesbrief kan, wat Merel en Soliman meemaken, worden besproken en beleefd.
Geïllustreerd verhaaltje met veel zwart/wit tekeningen.
Geschreven en getekend door Clémence Leijten en Joris Leijten.
Voor kinderen van 4 tot 9 jaar én grote mensen.
Meer informatie: Knopenla
Voor kinderen van 4 tot 9 jaar én grote mensen.
Meer informatie: Harnas
Een praat-verhalenboek met praatvoorleesverhalen over kinderen die boos worden op een situatie. Esi zegt: ‘Dat is niet eerlijk.’ Luca zegt: ‘Dat is niet waar.’ Anne zegt: ‘Dat is niet genoeg.’ ‘Dat kan ik niet’, zegt Raisa. En Bo zegt: ‘Dat is niet leuk.’
Een volwassene helpt hen verder met een oud volksverhaal.
Elk verhaal sluit af met de vraag: ‘Wat vind jij?’ De voorlezer en de luisteraar geven elk antwoord. Daaruit volgt een gesprek.
Geïllustreerd met veel sprekende zwart/wit tekeningen.
Geschreven en getekend door Clémence Leijten en Joris Leijten.
Voor kinderen van 6 tot 9 jaar én grote mensen.
Meer informatie: Ben je boos
Bestaat er zoiets als een leukere wereld? Ja zeker. Je kunt die wereld namelijk zelf maken. Madame Poubelle, Meneer Boek, en ook Meisje Bloem maken de wereld een beetje leuker. Hun ervaring staat opgeschreven en is getekend in de prentenboeken die zijn verschenen in de reeks onder deze naam.
In de reeks Een leukere wereld verschijnen prentenboeken voor kinderen in de leeftijd van 3 tot 9 jaar vol inspiratie.
Uit het prentenboek Meneer Boek (2018): 'Mensen hebben feesten nodig', zegt Meneer Boek. ‘Stel je voor dat je nooit meer jarig bent… stel je voor dat het nooit meer Sinterklaas wordt, of nooit meer kerstfeest…’
Uit het prentenboek Meisje Bloem (2019): ‘Een zolder is een plek waar mensen spullen bewaren. De spullen op de zolder vertellen hun verhaal aan mij.’
De serie Vrolijk leren bestaat uit leesboekjes voor kinderen om zelf te lezen.. Het leesboekje kan bovendien worden voorgelezen voor kinderen vanaf 4 jaar. Bij het leesboekje hoort een lesbrief om de inhoud te verdiepen, te leren en te spelen.
De leesboekjes hebben een serieuze inhoud die op een leuke, vrolijke manier wordt aangeboden. Omdat een mens pas leert als hij iets leuk vindt.
In de reeks Vrolijk leren verschijnen leesboeken voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 9 jaar vol inspiratie. Het zijn boeken om zelf te lezen met Avi M4 -Clib 4 niveau.
Uit het leesboekje De Marskramer, over de wereld van Joris Joleijt (2020): Dan gaat hij weer verder lopen. ‘Wie wil wat van mij kopen?’ De mensen blijven achter in hun huizen. Ze gaan weer aan het werk. Ze kijken naar de schotel die ze kochten en de kralen. Ze voelen zich rijk met de nieuwe spullen Ze denken: Joris brengt vrolijkheid in ons leven.
Uit het leesboekje Een Winkeltje op mijn rug, over de wereld van Fleurtje en Floor (2020): Ze pakt een appel uit het winkeltje op haar rug. ‘Hier’, zegt ze, tegen de hond en tegen Floor zegt ze: ‘Je kunt ook dingen ruilen voor iets wat geen ding is. Zoals een lieve lik.’
Uit het leesboekje Mijn erwtje, over de wereld van Jop en Oma Jet (2021) : “Door dat praten voel ik, dat ik niet alleen ben. Ik voel dat jij ook pijn hebt van jouw erwtje. Net als ik pijn heb van het erwtje van mij. Dat samen praten neemt mijn pijn een beetje weg.”"
Uit het leesboekje 'De toverjas, over de wereld van Jasmijn (2022)': 'Je mag iets verzinnen wat in het echt niet bestaat. Je kunt bijvoorbeeld verzinnen dat dieren met elkaar praten'. Ze zegt: Als iets kan verzinnen ontdek je dingen die je nog niet wist. ’
Uit het leesboekje 'De knopenla, over de wereld van Merel en Soliman (2022)': 'Ze ziet de knopen en ze ziet ook in haar hoofd de gezichten van de mensen. Ze zegt: ‘En omdat het draadje sterk is, blijven we bij elkaar.’ ’’
Uit het leesboekje Het Harnas, over de wereld van Hidde (2022) :’ In een harnas kan ik toch met hen spelen, maar voel ik niet de pijn als ze mij slaan, denkt hij ’.
In de reeks Praatverhaaltjes een boek met verhaaltjes om voor te lezen en over te praten. Elk verhaaltje eindigt met de vraag:
‘wat vind jij?’ De vraag “wat vind jij?” vraagt naar wat jij vindt van wat jij net gehoord hebt of wat jij hebt meegemaakt.
Joleijt educatieve producten
Krayenhofflaan 15 G
6541 PN Nijmegen
tel: 024-8801516
M: 06-43234179
E: joris@joleijt.nl
Abonneer je op de Joleijt-nieuwsbrief
of de Joleijt Scholennieuwsbrief
Joleijt maakt educatieve producten, prentenboeken, leesboekjes, lesprogramma's en theater over geschiedenis, persoonlijke groei en duurzaamheid om daarmee de wereld een beetje leuker te maken en Vrolijk leren.
Kamer van Koophandel: 32107041
BTW- ID : NL001907299B84
Joleijt Nijmegen: NL53 INGB 0003 3060 87
ISBN registratienummer: 6006808