leesboekje presentatie Doos met vrede Hidde
Tijdens Vredescafé Nijmegen met thema Vredeseducatie op donderdagavond 5 juni 19.30 Klinker.
(van Welderenstraat 40 Nijmegen) wordt het nieuwe leesboekje "een Doos met vrede" gepresenteerd
Tijdens Vredescafé Nijmegen met thema Vredeseducatie op donderdagavond 5 juni 19.30 Klinker.
(van Welderenstraat 40 Nijmegen) wordt het nieuwe leesboekje "een Doos met vrede" gepresenteerd
Joris Leijten heeft afgelopen zomer meegedaan aan een schrijfwedstrijd Loden lady van het Valkhofmuseum in Nijmegen.
In het kader van het 25 jarig jubileum van het museum werd deze schrijfwedstrijd uitgeschreven over een topstuk loden grafkist met inhoud van het museum.
Er waren 90 deelnemers aan deze wedstrijd
De loden lady is de bijnaam van een gevonden graf uit de Romeinse tijd op de Burchtstraat in Nijmegen. Het graf van een onbekende vrouw die in een unieke Loden kit begraven lag. Het publiek werd gevraagd om een eigen invulling aan het verhaal van de Laden lady te geven.
Het verhaal "De erfenis van Olivia en Laurencius " van Joris werd een fictief verhaal met historische feiten over de Romeinen in Nijmegen.
Joris Leijten won helaas niet deze wedstrijd. Winnaars gefeliciteerd.
Joris Leijten heeft afgelopen zomer meegedaan aan een schrijfwedstrijd Loden lady van het Valkhofmuseum in Nijmegen.
In het kader van het 25 jarig jubileum van het museum werd deze schrijfwedstrijd uitgeschreven over een topstuk loden grafkist met inhoud van het museum.
Er waren 90 deelnemers aan deze wedstrijd
De loden lady is de bijnaam van een gevonden graf uit de Romeinse tijd op de Burchtstraat in Nijmegen. Het graf van een onbekende vrouw die in een unieke Loden kit begraven lag. Het publiek werd gevraagd om een eigen invulling aan het verhaal van de Laden lady te geven.
Het verhaal "De erfenis van Olivia en Laurencius " van Joris werd een fictief verhaal met historische feiten over de Romeinen in Nijmegen.
Joris Leijten won helaas niet deze wedstrijd. Winnaars gefeliciteerd.
Een verhalenverteller of schrijver weet, dat je aan het einde van een verhaal niet moet gaan vragen: wat is nu de moraal van het verhaal? Het moraal wordt gevoeld of begrepen door de ontvanger en zo niet, dan is hij of zij er nog niet klaar voor.
Het mooie van ‘Ben je boos, pluk een roos…’ is, dat de moraal aan het licht komt door een verhaal rond een verhaal. Er is steeds sprake van een situatie in het heden, waarin een kind moeite heeft met thema's als waarheid, eerlijkheid of moeilijkheid.
De worstelingen hiermee leiden tot boosheid. Door een familielid wordt een oud verhaal verteld, dat de boosheid wegneemt en ook inzichten geeft in de moeilijke thema's. Is het oude verhaal verteld, dan weet het kind in het heden beter om te gaan met de situatie.
En komt de moraal zeer duidelijk aan de oppervlakte, zonder deze expliciet te benoemen.
Een slimme en duidelijke manier om jonge kinderen aan het denken te zetten, want dat is het doel van het boek. Elk verhaal eindigt met de vraag: ‘Wat vind jij?’ Hierbij gaat het niet om goed of fout, maar om gevoelens en respect voor de mening van de ander.
Ik heb verhalen voorgelezen aan een groep 3/4 en aan een kleuterklas.
Het blijkt dat de verhalen een goede lengte hebben wat de spanningsboog betreft en dat ook de tekeningen aantrekkelijk worden gevonden. Een leerling zei: ‘Ze lijken op een zwart wit televisie van vroeger’. De vele tekeningen geven, mede door het feit dat ze niet in kleur zijn, veel sfeer.
Verder zijn de verhalen allemaal prima gekozen, ik werd er meteen ingezogen (dat is zeker niet altijd zo) en ook de kinderen zaten er helemaal in. Mijns inziens komt dit omdat er geen woord teveel in de zinnen staat. De kern wordt voortdurend geraakt, ook in de illustraties. Duidelijk, geen overbodige details. Precies zo zijn de voor– en nabeschouwing (‘Wat we willen vertellen’ en ‘Regels van het praten met elkaar’ en ‘Tot slot’). Kort en to the point, handig voor de moderne mens die omkomt in informatie.
In beide groepen lokten de verhalen veel meningen uit, getriggerd door de vragen die geopperd worden door de auteurs. Bij het verhaal over het aapje, die steeds iets liet vallen om iets anders te krijgen, vond de een dat hij alles had moeten bewaren dan wel opeten.
En de ander voelde aan dat het gaat om het feest, om het meemaken. Zoals de auteurs beoogden mocht dit er allemaal zijn. ‘Wat vind jij?’ is de hamvraag, elke mening is goed.
Bij deze geef ik graag mijn mening.
Ik kan dit boek van harte aanbevelen. Is het niet ter ontspanning, dan wel om conflicten op een speelse manier te bespreken. Of om over na te denken, wat ik voorlopig nog een tijdje ga doen. En mocht ik stoppen met nadenken, dan pak ik het boek er weer bij.
Sjoerd van der Goot, invalmeester basisonderwijs Utrecht, verhalenverteller www.muziekinverhalen.nl
"Ben je boos, pluk een roos..., Een educatief voorleesboek met korte verhaaltjes over boos zijn. 'Ben je boos, pluk een roos' is een bekende
Ben je boos, pluk een roos… is een boek met ‘praat’ verhaaltjes. Een uniek boek geschreven en getekend door Clémence Leijten en Joris Leijten uitgebracht bij uitgeverij Joleijt. Om voor te lezen. Om over te práten.
Er is veel te praten als deze verhaaltjes zijn verteld; er is veel te denken naderhand. Wie praat komt verder, menen zij: ‘de wereld wordt er leuker van.’
“Ben je boos, pluk een roos…” is een bekende zin uit een oud kinderrijmpje. Het gehele rijmpje vertelt wat je kunt doen, als je boos bent. Er zijn ook oude verhalen, die willen helpen. De kinderen in dit boek zijn allemaal op één of andere manier, boos geraakt. Zij worden aan het denken gezet door volwassenen die een oud verhaal, dat hen ooit heeft geholpen, doorvertellen. De kinderen trekken hun conclusie naar aanleiding van dat oude verhaal en handelen.
Elk verhaaltje eindigt met de vraag: wat vind jij? En de uitnodiging: laten we er eens over praten. Als je de praatregels van het boek gebruikt dan wordt praten met elkaar, leuk.
De verhaaltjes zijn geschreven voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 9 jaar, maar zijn ook leuk voor gróte mensen. Bij elk verhaal staan veel sprekende tekeningen. Daarop ‘zien’ de kinderen ook wat wordt voorgelezen.
Joleijt publiceerde eerder educatieve boeken in de serie “Een leukere wereld” en in de serie “Vrolijk leren”.
“Ben je boos, pluk een roos’…’’ komt uit in een nieuwe serie, de serie “Praatverhalen.” Zie www.joleijt.nl/benjeboos
Ben je boos, pluk een roos…
geschreven en getekend door Clémence Leijten en Joris Leijten.
Uitgave Joleijt educatieve producten, Nijmegen.
Prijs € 16,00. Verkrijgbaar via webwinkel www.joleijt.nl/benjeboos