LEESBOEKJE

De doos met vrede, over de ‘leukere’ wereld van Hidde is een leesboekje voor kinderen over Hidde, die zichzelf en de anderen leert om ‘leuk’ te praten met elkaar. Dit leesboekje kunnen kinderen na ongeveer 12 maanden leesles zelf lezen. Het is ook een voorleesboekje. Een tijdlang vond Hidde zichzelf niet leuk. Als Hidde nu in de spiegel kijkt, ziet hij een leuke jongen. Daarbij heeft een spin hem geholpen. Die spin denkt nu, dat Hidde met de andere kinderen in zijn klas kan praten. “Leuk praten”, omdat Leuk praten met elkaar, vrede maakt. Dat Hidde dat nu durft, is nieuw. Dat hij opkomt voor Jamila, een ‘gevlucht’ meisje in zijn klas, ook. Andere kinderen vonden Jamila raar. Dat leidde tot niet leuk praten; tot ruzie. Alleen als je leuk praat met elkaar, heb je kans dat je vrienden wordt. Dan is het vrede.

Vrede maken, kun je leren. In de doos met vrede zit: leuk met elkaar praten. Dat werkt als de handige hamer in jouw doos met gereedschap.
Wellicht herkennen de kinderen het thema en worden Hidde en zijn klasgenoten een voorbeeld dat als je leuk met elkaar praat, je ruzie voorkomt.

Het leesboekje maakt deel uit van de serie “Vrolijk leren”. Uitgeverij Joleijt gaat uit van de stelling, dat je pas leert als je iets leuk vindt.
Bij elk tekst fragment staat een sprekende zwart/wit tekening. Zo zien de kinderen ook wat zij lezen.

 
 
Het AVI – niveau geeft het technisch leesniveau aan. Hoe goed kan een kind de woorden begrijpen. Het CLIB niveau geeft het
begrijpend leesniveau aan. Hoe goed begrijpt een kind waar de tekst over gaat.

LESBRIEF

Het leesboekje “Een doos met vrede,’ gaat over ‘Leuk praten met elkaar!’ In de lesbrief staan onderwerpen die met dit thema te maken hebben. Over die onderwerpen kunnen de leerkracht en de leerlingen samen praten. Ze kunnen de onderwerpen betrekken op zichzelf. En ze kunnen de onderwerpen daadwerkelijk beleven.

Elke tekstpagina en tekening van het leesboekje heeft een eigen onderwerp dat in deze lesbrief wordt uitgediept. Elk onderwerp heeft drie verschillende aanknopingspunten die worden aangegeven met bolletjes.

Met de informatie bij bolletje:

● kan de leerkracht het verhaaltje verdiepen en een kringgesprek beginnen, aangevuld met de informatie uit: “ woordje vooraf”.

●● kunnen de leerlingen zich bewust worden van de situatie in hun eigen leven.

●●● met het doe-element ervaren de leerkracht en de leerlingen zelf aan den lijve wat Hidde heeft meegemaakt; dat maakt inzicht mogelijk.

Bekijk als voorbeeld de aanknopingspunten van drie onderwerpen

Onderwerp 1. Soms ben je bang, dan kan iemand je helpen.

Onderwerp 2. Het is fijn als je een compliment krijgt.

Onderwerp 3. Praten met elkaar en daar iets van leren.\

 

'Een doos met vrede' in woord en beeld

Gastspreker Robert Heijnen heeft het leesboekje “Een doos met Vrede, over de ‘leukere’wereld van Hidde voorgelezen op Youtube met beeldbewerking van Sjef de Rouw.

Vredesgereedschap

Vrede maken, kun je leren!
In de doos met vrede zit nu: leuk met elkaar praten. Dat werkt als de handige hamer 
in jouw doos met gereedschap.

Wie heeft ervaring met vrede ?  

In deze rubriek “Vredesgereedschap”  verzamelen we ideeën,
acties en ervaringen van een ieder.

Webwinkel

CLÉMENCE LEIJTEN

Na haar opleiding aan de Sociale Academie van het Karthuizerplantsoen in Amsterdam, waar zij zich specialiseerde in cultureel werk, werd Clémence Leijten hoofd van de Buitendienst van het Tropenmuseum in Amsterdam. Daarna maakte zij als freelancer educatieve projecten voor basisscholen in Bussum, en was hoofdredacteur van “Kinderkrant”, het blad van de Regionale Werkgroep Kindercentra. Later studeerde zij psychologie aan de Open Universiteit, startte haar eigen cursuspraktijk en publiceerde boeken over maatschappelijk welzijn en de kracht van burn-out, uitgegeven bij Ten Have (Kampen) enBoom (Amsterdam). In 2016 realiseerde zij met Joris Leijten een succesvol project Madame Poubelle bestaande uit een door hen geschreven en getekend prentenboek met een lesboek De boodschap van Madame Poubelle. Dit project is bedoeld voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 7 jaar, maar wordt ook gewaardeerd door volwassenen. In 2017 verscheen de tweede druk.
Het project Meneer Boek (2018) was opnieuw een gezamenlijk initiatief van Clémence Leijten en Joris Leijten voor kinderen in de leeftijd van 5-9 jaar. Naast het prentenboek Meneer Boek verscheen ook een lesboek Het verhaal van Meneer Boek. Beide prentenboeken vormen een reeks, getiteld Een leukere wereld. In de deze reeks is anno 2019 een nieuw boek verschenen Meisje Bloem (2019) met ook een lesboek De gedachten van Meisje Bloem. In 2020 is het idee ontstaan om een nieuwe serie Vrolijk leren leesboekjes te maken.  Deze leesboekjes kunnen kinderen na ongeveer 12 maanden leesles zelf lezen (niveau AVI M4 – CLIB 4): De marskramer , winkeltje op mijn rug, Mijn erwtje. De toverjas, De knopenla en Het harnas  Met bijbehorend lesbrieven geschreven en getekend door dezelfde auteurs.

JORIS LEIJTEN

Na zijn opleiding Museologie en Erfgoedstudies aan de Reinwardt Academie in Amsterdam (specialisatie publieksbegeleiding en educatie) begon Joris Leijten voor zichzelf met Joleijt, educatieve producten. Hij maakte onder meer een project over de Tsjechische filosoof en pedagoog Comenius voor basisscholen in ‘t Gooi, een schoolproject in het kader van omgevingseducatie over oude boerderijen in Laren (NH), vier lessen voor basisscholen over Rembrandt van Rijn met aansluitend een rondleiding in het Rijksmuseum, speurtochten voor jonge bezoekers van de vesting Naarden in het kader van Open Monumentendag, Bouw zelf een stad, een workshop voor kinderen van het basisonderwijs. Vanuit zijn interesse in Nederlandse geschiedenis en materieel erfgoed, was Joris Leijten van 2013 tot 2016 verantwoordelijk voor communicatie bij de Stichting en het Festival “Gebroeders van Lymborch” te Nijmegen. In 2017 ontwikkelde hij cursussen voor vrijwilligers van deze Stichting onder de titel Lering en Vermaeck.
Eerder publiceerde hij het Madame Poubelle (2016) prentenboek, geschreven en getekend door Clémence Leijten met daarbij een lespakket De boodschap van Madame Poubelle. Het project Meneer Boek in 2018 was een gezamenlijk initiatief van Joris Leijten en Clémence Leijten. Het nieuwe prentenboek Meisje Bloem en ook een lesboek De gedachten van Meisje Bloem zijn van hun hand en werden uitgegeven door Joleijt. Joleijt richt zich op educatieve producten over maatschappelijk betrokken onderwerpen, onder andere via de reeks Een leukere wereld. Joleijt en Vrolijk leren, educatieve producten is te bereiken op Joris@joleijt.nl

Contact:

Joleijt, Educatieve Producten
Krayenhofflaan 15 G
6541 PN Nijmegen
tel: 024-8801516
M: 06-43234179
E: joris@joleijt.nl

Joleijt

Joleijt maakt educatieve producten, prentenboeken, leesboekjes, lesprogramma’s en theater over geschiedenis, persoonlijke groei en duurzaamheid om daarmee 
de wereld een beetje leuker te maken.

  • Kamer van Koophandel 32107041
  • BTW- ID : NL001907299B84
  • Joleijt Nijmegen: NL53 INGB 0003 3060 87
  • ISBN registratienummer: 6006808