Het verhaal van Meneer Boek - lesboek

Het verhaal van Meneer Boek - Lesboek

Meneer Boek gaat iedere week naar de bibliotheek om er een nieuw boek te halen.
Hij is altijd op zoek naar nieuwe verhalen, vooral over feesten. Hij leest over hun geschiedenis en hun betekenis. Met die schatten die hij ontdekt in de boeken, geeft hij de feesten diepgang. Op zijn geheel eigen wijze draagt Meneer Boek iets bij aan een leukere wereld. Zijn verhalen worden begrepen door kinderen vanaf 5 jaar.
De aanknopingspunten voor een kringgesprek in het lesboek nodigen uit tot een dieper gesprek over wat Meneer Boek ons wil zeggen. De suggesties om zelf te beleven wat Meneer Boek meemaakt helpen ons om de wereld een beetje leuker te maken. In het lesboek zit een toelichting op hoe elk feest ontstaan is en worden de bouwstenen uitgelegd voor als het feest gevierd gaat worden in de klas.

Dit lesboek is inspirerend voor basisschoolleerkrachten, maar ook inspirerend voor ouders die hun kinderen het prentenboek Meneer Boek voorlezen en met hun kinderen willen doorpraten over wat Meneer Boek aanreikt. Het lesboek is ook geschikt voor programma’s van bibliotheken en buurthuizen.


 Lees meer zie lespakket.

Tekst en tekeningen Clémence Leijten & Joris Leijten
Vormgeving Joris Leijten
Uitgave: Joleijt, educatieve producten, Nijmegen

Softcover boek/ liggend, 136 pagina's, cover 300 gram, binnenwerk 90 gram, wire-O, zwart/wit. Prijs:  € 19,90 (Inclusief BTW en portokosten)

 

 

Laatste nieuws

Recensie: Meisje Bloem, door Clémence Leijten & Joris Leijten

Door: Prof. Dr. J.A.M Bransen (Jan), Hoogleraar – Filosofie van de gedragswetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Prof. Jan Bransen onderzoekt de begrippenkaders die ten grondslag liggen aan ons alledaagse mensbeeld, presenteren wij onszelf beschouwen als rationele, autonome en moreel vermeld. Hierdoor geeft hij bijzondere aandacht aan de betekenis van actueel gedragswetenschappelijk onderzoek voor deze begrippenkaders en hij concentreert zich op: de aard en betekenis van beweegredenen, keuzevrijheid en morele verantwoordelijkheid de rol en ontwikkeling van zelfkennis de gedragswetenschappelijke interpretatie van de kindertijd. Professor Bransen schreef recent het boek ' Gevormd of vervormd? Een pleidooi voor ander onderwijs '(2019).  ( https://www.janbransen.nl/nl/ ) 

 Een recensie

 Er zitten pareltjes tussen, zoals "De zakdoek", dat gaat over de grappige kant van boosheid zien, "De vork", dat gaat over 'krulmensen' die anders doen, en "De bos bloemen", dat gaat over dingen die ophouden te Bestaan.

Lees meer

Meisje Bloem naar de bibliotheek

 

Voor de Openbare Bibliotheken in Nederland heeft Mart Seerden (ex directeur basisscholengroep Noord Limburg ) de volgende, enthousiaste recensies geschreven van het boek Meisje Bloem en het lesboek "De gedachten van Meisje Bloem". Binnenkort is Meisje Bloem zowel Prentenboek als Lesboek te leen via de openbare bibliotheken (of te bestellen).

Recensie: NBD Biblion 2019:

Meisje Bloem / door Clémence Leijten & Joris Leijten. - Nijmegen : Joleijt, [2019]. - 110 pagina's :

zwart-wit illustraties ; 21 x 30 cm (Een leukere wereld).

Oblong formaat prentenboek (A4, gelijmd, stevig papier, heel zwart-wit in zijn uitvoering) waarin we op een ontroerende manier kennismaken met Meisje Bloem. De ontroering zit hem in het gegeven dat Meisje Bloem (zo) geheel en al op haar eigen manier speelt, nadenkt, mijmert over de dingen die ze tegenkomt,

Lees meer

Boekpresentatie Meisje Bloem

Op zaterdagmiddag 30 maart 2019 werd een feestelijke boekpresentatie georganiseerd, in de Thiemeloods Nijmegen, voor ruim 40 mensen.
Na een toelichting van Joris Leijten op drie educatieve producten van Joleijt in de serie Een leukere wereld: Madame Poubelle, Meneer Boek en nu Meisje Bloem, vertelde auteur Clémence Leijten over de boodschap van dit nieuwe boek (lezing Clémence Leijten)

Aan Wethouder van Cultuur van de stad Nijmegen Noël Vergunst werd vervolgens het eerste prentenboek Meisje Bloem aangeboden. De Wethouder bedankte met een speechje, waarin hij zei, dat hij net als Joleijt van mening is, dat er op scholen, in het basisonderwijs maar óók in het hoger onderwijs, meer aandacht moet zijn voor filosoferen. 

Lees meer